7 råd til at gå fra offline til online kompetenceudvikling
Går du med overvejelser om at ændre jeres kompetenceudvikling af medarbejdere fra offline kurser med fysisk tilstedeværelse til online kurser, som medarbejdere kan gennemføre på en fleksibel og effektiv måde? Læs her vores bedste råd til at komme i gang – det er slet ikke så omfattende, som du måske går og tror.
- Skær ind til benet. Digitale formater egner sig bedst til knivskarpe dispositioner. Ikke til sniksnak, afveje eller kuriosa.
- Sørg for at gøre læringen praksisnær ved at skabe en direkte relation til arbejdsopgaver i hverdagen. Hvis du ønsker ændret adfærd, skal du tænke i mindre teori og flere eksempler fra hverdagen.
- Planlæg et stærkt læringsdesign, som gør at brugeren kommer til at arbejde aktivt med stoffet. Vi udvikler først nye kompetencer, når vi anvender den nye viden i relation til de opgaver, vi har i hverdagen.
- Digital læring indeholder som regel interaktive elementer. Brug øvelserne klogt. Det handler ikke kun om at teste om brugeren har fulgt med. Øvelser kan designes, så de pirrer nysgerrigheden for ny viden og holder brugeren engageret.
- Tag udgangspunkt i brugeren. Det lyder helt åbenlyst, men der er mange eksempler på læring, som udelukkende er afsenderorienteret, og det spænder ben for effekten.
- Når du som underviser står overfor en masse mennesker, mærker du, når der mangler ilt i rummet. Den mulighed har du ikke i et digitalt kursus. Derfor skal kurset designes med mentale pauser og et direkte mål om at engagere og motivere dine brugere.
- E-learning kræver lige så mange pædagogiske overvejelser som klasserums-undervisning. Viden om digital didaktik er helt afgørende, hvis du ønsker gode resultater.