Hørerådgivningen - Børn & Unge
OPGAVEN KORT FORTALT:
- Hørerådgivningen - Børn & Unge manglede et digitalt læringssystem, der kunne gøre lærere i grundskolen mere trygge i håndteringen af elever med høretab.
- I samarbejde med Gyldendal e-Learning blev der skabt et digitalt undervisningsprogram med fokus på konkrete situationer fra klasseværelset.
- Læringsprogrammet præsenterer informationer omkring de auditive færdigheder, samt konkrete råd til at støtte eleverne i både sproglige udfordringer og social inklusion i klassen.
- De lærere der gennemfører e-læringen, er nu bedre klædt på til at støtte elever med høretab bedst muligt.
OPGAVEN
Undervisning af elever med høretab sker i dag i vid udstrækning i den almene skole, hvor lærere dertil kan blive konfronteret med vanskelige situationer omkring de elevers optimale læring og inklusion i klassen. Men hvordan breder man den faglige viden og ekspertise, der findes på området, ud til de lærere, der skal inkludere ét eller flere børn med høretab i klasseundervisningen?
Hørerådgivningen – Børn & Unge har som del af Erasmus+-projektet TrapUp ønsket at besvare den udfordring med digitale læremidler til lærere i grundskolen på tværs af projektets fire deltagerlande.
LØSNINGEN
Resultatet blev fire animerede læringsvideoer, der med illustrative eksempler fra klasseværelset, giver konkret vejledning i, hvordan man hjælper elever med høretab med at forstå ord og sammenhænge i undervisningen, og hvordan man støtter dem i at indgå aktivt i klassens sociale liv.
Lærere melder tilbage, at de nu føler sig bedre klædt på til at give elever med høretab den rette hjælp i undervisningen og støtte dem i at blive en del af fællesskabet i klassen.
Det gav mig ny indsigt - nu ved jeg bedre hvordan jeg skal hjælpe mine elever med social inklusion. Virkelig gode tips!